دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
مقاله پژوهشی
دکتر احسان نمازیان دوست؛ دکتر طاهره حیدرنژاد؛ دکتر افشین رضایی
چکیده
سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی (S-E)، تنظیم هیجان(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهنآگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد میکند که تعامل بین S-E، ER، RT و MT را نشان میدهد. پرسشنامه ...
بیشتر
سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی (S-E)، تنظیم هیجان(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهنآگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد میکند که تعامل بین S-E، ER، RT و MT را نشان میدهد. پرسشنامه سبک تدریس (TSI)، مقیاس حس اثربخشی معلم (TSES)، پرسشنامه تنظیم هیجان معلم زبان(LTERI)، پرسشنامه بازتابی معلم زبان انگلیسی (LTRI) و مقیاس ذهنآگاهی در تدریس (MTS) به 492 معلم زبان انگلیسی برای جمع آوری داده های مرتبط بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM)، معلمان زبان انگلیسی که به سبکهای تدریس دانشآموز محور علاقه داشتند، غلظت بالایی ازS-E، ER، RT و MT را نشان دادند. در مقابل، معلمان زبان انگلیسی که از روشهای آموزشی استفاده میکردند که بر معلم متمرکز بود، قادر به مدیریت مؤثرS-E، ER، RT و MT خود نبودند. برای افزایش درک همبستگی بین تعاملاتS-E، ER، RT، MT و TS، و همچنین پتانسیل برای به دست آوردن نتایج آموزشی مثبت برای زبان آموزانEFL، این مطالعه با ارائه مفاهیم و جهت گیری های آینده برای سهامداران مربوط به پایان می رسد.
مقاله پژوهشی
ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...
بیشتر
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و نوع تکلیف را بر صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام بررسی کرد. شرکتکنندگان شامل 60 زبانآموز پیشرفته زبان انگلیسی بودند که در دو گروه آزمایشی (هر کدام 30 زبانآموز مرد و زن) توزیع شدند. ابزارها دو تکلیف نوشتاری پیشآزمون و پسآزمون بودند که بر اساس روبریکهای IDP ارزیابی منابع واژگانی، پاسخ تکلیف، دامنه و صحت دستوری و انسجام ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنکووای دو طرفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که نوشتار دقیقتر و منسجمتر گروه خودارزیابی با معیارها در مقایسه با گروه معلم-ارزیابی بدون تفاوت معنادار در منابع واژگانی. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان در انجام وظایف مشترک به طور قابل توجهی بهتر از وظایف مستقل عمل کردند. با این حال، انواع تکلیف و ارزیابی هیچ اثر تعاملی قابل توجهی بر ویژگیهای نوشتاری مورد نظر ندارند. یافتهها بر مزایای عملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و وظایف مشترک در ارتقای صحت دستوری و انسجام نوشتاری زبانآموزان پیشرفته زبان انگلیسی تأکید میکنند. پیامدها مورد بحث قرار خواهند گرفت.
مقاله پژوهشی
دکتر پرویز آژیده؛ دکتر محمد ظهرابی؛ رقیه محمدپور
چکیده
امروزه استفاده از فناوری یک عمل رفتاری متمایز در جامعه است که به محیط های آموزشی نیز گسترش یافته است. با این حال، فقدان مهارت و دانش کافی در مورد استفاده از دستگاه های تکنولوژیکی می تواند تأثیر مثبت آن را کاهش دهد. اگرچه استفاده نادرست از فناوری چندین پایه اساسی را در بر می گیرد، اما ارائه این نکته که فقدان آموزش شهروندی و دانش دیجیتال ...
بیشتر
امروزه استفاده از فناوری یک عمل رفتاری متمایز در جامعه است که به محیط های آموزشی نیز گسترش یافته است. با این حال، فقدان مهارت و دانش کافی در مورد استفاده از دستگاه های تکنولوژیکی می تواند تأثیر مثبت آن را کاهش دهد. اگرچه استفاده نادرست از فناوری چندین پایه اساسی را در بر می گیرد، اما ارائه این نکته که فقدان آموزش شهروندی و دانش دیجیتال ویژگی های مسبب هستند، می تواند جامع به نظر برسد. بنابراین از افراد انتظار می رود که به عنوان یک شهروند جهانی در مورد موقعیت خود در جهان آگاهی کسب کنند و بتوانند مسائل بین فرهنگی را درک کنند. هدف بررسی تأثیر شهروندی دیجیتال جهانی بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی زبان آموزان زبان انگلیسی و بررسی ادراکات آنها نسبت به کاربرد شهروندی دیجیتال جهانی از طریق مرحله کیفی است. شرکتکنندگان در مرحله کمی شامل 60 زبانآموز زن بودند که بهطور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل طبقهبندی شدند. برای مرحله کیفی با 20 فراگیر مصاحبه شد. ابزارها شامل آزمون آکسفورد برای اطمینان از همگنی، پرسشنامه شایستگی ارتباطی بین فرهنگی و پرسشنامه محقق ساخته برای ارائه داده های کیفی بود. برای اطمینان از پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی تأیید شد. داده های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شهروندی دیجیتال جهانی تأثیر معناداری بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی زبان آموزان زبان انگلیسی دارد. نتایج مصاحبه نیمه ساختاریافته مهمترین ویژگیهای شهروندی دیجیتال جهانی را به طور کلی و در یادگیری زبان نشان داد.. یافته های این پژوهش برای معلمان، مربیان معلمان، طراحان برنامه درسی و محققین از اهمیت نظری و عملی قابل توجهی برخوردار است.
مقاله پژوهشی
علی علیزاده؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر یاسر حدیدی
چکیده
بستههای واژگانی، ترکیبهای تکراری واژهای که کارکردهای گفتمانی ضروری را انجام میدهند، در قلمرو نوشتار آکادمیک برجسته شدهاند. دیدگاه جدیدی که اهمیت عملکردی و ماهیت فرمولی آنها را به هم مرتبط می سازد، برای کشف ویژگی های پیچیده در این الگوهای زبانی تکرار شونده امیدوارکننده است. مطالعه حاضر به کمک طبقه بندی ساختاری و عملکردی معرفی ...
بیشتر
بستههای واژگانی، ترکیبهای تکراری واژهای که کارکردهای گفتمانی ضروری را انجام میدهند، در قلمرو نوشتار آکادمیک برجسته شدهاند. دیدگاه جدیدی که اهمیت عملکردی و ماهیت فرمولی آنها را به هم مرتبط می سازد، برای کشف ویژگی های پیچیده در این الگوهای زبانی تکرار شونده امیدوارکننده است. مطالعه حاضر به کمک طبقه بندی ساختاری و عملکردی معرفی شده توسط بایبر و همکاران. (1999) و هایلند (2008)، به سختی و سازگاری بستههای واژگانی در گفتمان مقالات تحقیقاتی در علوم سخت و نرم میپردازد. مجموعه، غنی از محتوای آکادمیک، در مجموع شامل 954615 کلمه است که شامل 90 مقاله تحقیقاتی در هر زیر مجموعه است. این تحقیق فراتر از طبقهبندی ساختاری صرف است تا تجزیه و تحلیل عملکردی را در بر بگیرد و یافتههای روشنتری را آشکار کند. یافته ها نشان داد در حالی که تمایزات ساختاری بین نویسندگان در علوم سخت و نرم ناچیز به نظر می رسد، تغییرات اساسی در به کارگیری عملگرایانه بسته های واژگانی ظاهر می شود. نویسندگان در علوم نرم تمایل به عبارات اسمی ترکیب شده با تکههای عبارت دارند. در تضاد کامل، نویسندگان در علوم سخت عمدتاً از فعل مفعول + قطعات عبارت اضافه استفاده می کنند. علاوه بر این، واگرایی در طبقه بندی عملکردی بسته های واژگانی قابل توجه است. در حوزه علوم نرم، نویسندگان به شدت بر استفاده از سیگنالهای کادربندی (15.6%) تأکید میکنند و بر اهمیت گفتمانی این عناصر تأکید میکنند. در مقابل، نویسندگان علوم سخت به سمت سیگنالهای انتقال به عنوان متداولترین کارکرد بستههای واژگانی جذب میشوند. این یافتهها کاربردهایی برای محققان دارند و اهمیت پذیرش بستههای واژگانی را به عنوان یک جنبه اساسی از نگارش علمی در حوزههای خاص آنها برجسته میکنند.
مقاله پژوهشی
دکتر شهاب مرادخانی؛ مریم سالاری
چکیده
به طور گستردهای پذیرفته شده است که اثربخشی معلمان در نقشهای حرفهای خود عمیقاً با ساختارهای روانی-عاطفی، یعنی تدریس متفکرانه و مصونیت پیوند خورده است. با توجه به اهمیت قابل توجه و کمبود تحقیقات در مورد همبستگی بین تدریس متفکرانه و مصونیت در بین معلمان زبان انگلیسی، این مطالعه بررسی کرد که آیا تدریس متفکرانه معلمان زبان انگلیسی ...
بیشتر
به طور گستردهای پذیرفته شده است که اثربخشی معلمان در نقشهای حرفهای خود عمیقاً با ساختارهای روانی-عاطفی، یعنی تدریس متفکرانه و مصونیت پیوند خورده است. با توجه به اهمیت قابل توجه و کمبود تحقیقات در مورد همبستگی بین تدریس متفکرانه و مصونیت در بین معلمان زبان انگلیسی، این مطالعه بررسی کرد که آیا تدریس متفکرانه معلمان زبان انگلیسی ارتباط معنیداری با مصونیت آنها دارد یا خیر. به این منظور، روش نمونهگیری در دسترس برای انتخاب 204 معلم زبان انگلیسی (78 مرد و 126 زن) از موسسات خصوصی زبان در استانهای مختلف ایران به کار گرفته شد. دادهها از طریق نظرسنجی و مصاحبههای بعدی با شرکتکنندگان جمعآوری شد. تحلیل همبستگی بین مصونیت معلمان و همه خرده مقیاسهای تدریس متفکرانه، به جز خردهمقیاس تدریس متفکرانه انتقادی، رابطه مثبت و معناداری را نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه تأیید کرد که تمرینات فراشناختی و شناختی به طور قوی ایمنی معلمان زبان انگلیسی را پیشبینی میکنند. مصاحبهها بر اهمیت زیرمؤلفههای خاص تدریس متفکرانه در مصونیت معلمان تأکید داشتند. این یافتهها بر ضرورت ترکیب رویکردهای تدریس متفکرانه و تقویت ایمنی در برنامههای رشد حرفهای معلم تأکید میکنند. علاوه بر این، آنها برای اجرای اصول روانشناسی مثبت در آموزش معلمان زبان خارجی فرصتهای جدیدی را ایجاد میکنند.
مقاله مروری
فرزانه دلیری مقدم؛ دکتر جواد غلامی
چکیده
انتشار پژوهش به زبان انگلیسی برای محققانی که زبان مادری غیر انگلیسی دارند مشکلات زبانی ایجاد می کند. به منظور آماده کردن متن پژوهش، این محققان در مراحل مختلف انتشار مقاله نظیر فرستادن مقاله به مجلات علمی، داوری مقاله توسط همتایان، و آماده سازی نهایی پس از دریافت پذیرش از مجلات از منابعی چون متخصصان آن رشته و مدرسین زبان انگلیسی که ...
بیشتر
انتشار پژوهش به زبان انگلیسی برای محققانی که زبان مادری غیر انگلیسی دارند مشکلات زبانی ایجاد می کند. به منظور آماده کردن متن پژوهش، این محققان در مراحل مختلف انتشار مقاله نظیر فرستادن مقاله به مجلات علمی، داوری مقاله توسط همتایان، و آماده سازی نهایی پس از دریافت پذیرش از مجلات از منابعی چون متخصصان آن رشته و مدرسین زبان انگلیسی که به صورت کلی شکل دهندگان متن نامیده می شوند در زمینه زبان و ویرایش زبانی کمک دریافت میکنند. با توجه به بررسی نویسندگان این مقاله، هیچ پژوهش اخیری که تصویری جامع از نحوه کارشکل دهندگان متن در حیطه انگلیسی برای اهداف نشر علمی ارائه دهد وجود ندارد. این مقاله سعی در معرفی نحوه کار افرادی که جامعه شکل دهندگان متن را شامل میشوند را دارد. در این راستا، این پژوهش مقالاتی که موخرتر بوده و از اهمیت بالاتری برخوردارند و در مجلات علمی مرتبط با انگلیسی برای اهداف ویژه، انگلیسی برای اهداف آکادمیک و انگلیسی برای اهداف نشر علمی چاپ شده اند را مرور مینماید. بدین منظور و برای جستجوی کامل و جامع مقالات از پایگاه داده Web of Scienceاستفاده گردید. چندین عبارت برای جستجوی مقالات اصلی ومرتبط با موضوع استفاده شد که شامل شکل دهنده متن، کارگزار سواد، ویرایشگر زبانی، ویرایشگر محقق، ویرایشگر در دسترس، ویرایشگر و ویرایشگر نهایی می شد. ما در این مرور موضوعی، استراتژی ها و نحوه ویرایش شکل دهندگان متن را شرح داده، ویژگی ها و تکنیک های آن ها را در ارائه خدمات زبانی به نویسندگان غیر انگلیسی زبان بررسی کرده وبه مزایا و چالش هایی که شکل دهندگان متن در صنعت نشر علمی تجربه میکنند پرداخته ایم. علاوه بر آن، با تمرکز بر خدمات این افراد در قاره آسیا که تقاضا برای چاپ مقاله به زبان انگلیسی در آن روز افزون است همراه با پرداختن به ابعاد موضوع در سایر نقاط جهان سعی بر این بود که تصویر جغرافیایی کاملی از وضعیت موجود شکل دهندگان متن به دست آید. از آنجایی که مدرسین زبان انگلیسی علی الخصوص در محیط هایی مانند ایران که در آن انگلیسی به عنوان زبان بیگانه استفاده میشود، فعال ترین عامل ارائه چنین خدماتی به نویسندگان غیر انگلیسی زبان هستند، این مرور اجمالی میتواند به جامعه افراد فعال در حیطه انگلیسی به عنوان زبان بیگانه در ایران و محیط های مشابه امکان آشنایی با تصویر بزرگتری از شکل دهندگی به متن و ابعاد آن بدهد.
مقاله پژوهشی
دکتر ساسان بالغی زاده؛ آرمان جولا
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین پیشبینی قدرت خودکارآمدی و هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان زبان انگلیسی میپردازد. در این پژوهش، 125 معلم زبان ا نگلیسی از موسسات خصوصی به عنوان نمونهها انتخاب شدهاند. شرکت کنندگان سه پرسشنامه رضایت شغلی (MSQ)، خودکارآمدی معلم (TSES) و هوش هیجانی (EQ-i) را تکمیل کردهاند. برای تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین پیشبینی قدرت خودکارآمدی و هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان زبان انگلیسی میپردازد. در این پژوهش، 125 معلم زبان ا نگلیسی از موسسات خصوصی به عنوان نمونهها انتخاب شدهاند. شرکت کنندگان سه پرسشنامه رضایت شغلی (MSQ)، خودکارآمدی معلم (TSES) و هوش هیجانی (EQ-i) را تکمیل کردهاند. برای تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی لحظه محصول پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه به روش Backward، آزمون t نمونه مستقل و تبدیل Z استفاده شده است. بین هوش هیجانی و رضایتمندی شغلی و بین خودکارآمدی و رضایتمندی شغلی رابطه مثبت معناداری مشاهده می شود ومتغیر های مستقل به طور قابل توجهی رضایتمندی شغلی را پیشبینی می کنند. معلمان با تجربه بالاتر میانگین بالاتری از نظر رضایت شغلی نسبت به معلمان کم تجربه دارند. در آخر، تفاوت معنیداری در همبستگی بین هوش هیجانی و رضایت شغلی و همبستگی بین خودکارآمدی و رضایت شغلی بین معلمان با تجربه کمتر و باتجربه بیشترمشاهده نمی شود. بهبود هوش هیجانی و حس خود کارآمدی در میان معلمان زبان انگلیسی، رضایت شغلی و عملکرد کلی ورفاه آنها را بهبود میبخشد.بنابراین، برخی از مداخلات مانند برنامههای مربیگری، راهنمایی یا آموزشی که همگی با هدف حمایت از معلمان در توسعه باورهای خودکارآمدی و مهارتهای هوش هیجانی آنها انجام میشود، ضروری به نظر میرسد. نتایج بهدستآمده دارای مفاهیم آموزشی مربوطه برای معلمان، تولیدکنندگان محتوا، ممتحنان و مربیان معلم است که در محیط آموزشی گستردهتر در نظر گرفته میشوند.
مقاله پژوهشی
عباس مهربخش؛ دکتر غلامرضا عباسیان؛ دکتر مجتبی محمدی
چکیده
دانش محتوای آموزشی از دو منظر تعیین کننده است: اولا به قالب بندی و ارائه موضوعات درسی کمک میکند و ثانیا از نظر جهانی-بومی مفهومی نسبی است، که نسبت به گنجاندن ویژگیهای برنامه های درسی اجتماعی-فرهنگی-مدار متفاوت منعطف است. بر این اساس در این پژوهش تلاش شده است تا پرسشنامه سنجش چنین دانشی تهیه و اعتبار سنجی شود. گویه های پرسشنامه ...
بیشتر
دانش محتوای آموزشی از دو منظر تعیین کننده است: اولا به قالب بندی و ارائه موضوعات درسی کمک میکند و ثانیا از نظر جهانی-بومی مفهومی نسبی است، که نسبت به گنجاندن ویژگیهای برنامه های درسی اجتماعی-فرهنگی-مدار متفاوت منعطف است. بر این اساس در این پژوهش تلاش شده است تا پرسشنامه سنجش چنین دانشی تهیه و اعتبار سنجی شود. گویه های پرسشنامه با بررسی پیشینه تحقیقات جهانی و مصاحبه با 80 دانشجو-معلم (بومی) و 120 دانشجو-معلم شرکتکننده در مرحله آزمایشی استخراج شد. سپس، 180 دانشجو-معلم دیگر پرسشنامه مقیاس لیکرت آزمایششده را پاسخ دادند. سپس، پرسشنامه نهایی استوار بر معیارهای جهانی-بومی و قضاوت متخصصان و معیارهای روانسنجی از نظر پایایی و روایی به واسطه تحلیل عاملی بررسی شد. معیار اعتبارسنجی شده شامل 39 شاخص بوده که نهایتا در قالب 9 عامل ارائه شد که عبارتند از: آموزش مهارتهای زبان، راهبردهای تدریس زبان، مدیریت کلاس درس، طراحی برنامه درسی و تهیه مواد آموزشی، سواد و تواناییهای ارزیابی، ارزشیابی کتاب درسی، دانش فنی معلمان زبان، رشد حرفهای معلمان و تأثیر کارآموزی بر تدریس عملی. این مطالعه منتج به ارایه بینش و چشم انداز مهمی حول محور آموزش معلمان زبان انگلیسی شده است و پرسشنامه تدوین و اعتبارسنجی شده را میتوان به عنوان ابزاری پایا و روا برای ارزیابی برنامههای تربیت معلمان زبان انگلیسی ایرانی البته با رویکرد جهانی-بومی در زمینه های مختلف تدریس زبان انگلیسی تلقی نمود.
مقاله پژوهشی
حسین داوری؛ دکتر سمیرا ساسانی
چکیده
جوهرهی نمایشنامههای ضد سرمایهداری قرن بیستم، افشای حقیقتی پنهان در پس ظاهری ایدئولوژیک است. دیوید هر، در یکی از شاهکارهای ادبیاش، نمایشنامه «فراوانی»، کوشیده تا این کارکرد اجتماعی را محقق کند. در این نمایشنامه، هر، از کشمکشهای میان شخصیتهای اصلی، که زنانی عصیانگراند و فشارهای شدیدی که در بافت ...
بیشتر
جوهرهی نمایشنامههای ضد سرمایهداری قرن بیستم، افشای حقیقتی پنهان در پس ظاهری ایدئولوژیک است. دیوید هر، در یکی از شاهکارهای ادبیاش، نمایشنامه «فراوانی»، کوشیده تا این کارکرد اجتماعی را محقق کند. در این نمایشنامه، هر، از کشمکشهای میان شخصیتهای اصلی، که زنانی عصیانگراند و فشارهای شدیدی که در بافت مردسالارانه متحمل میشوند، پردهبرداری میکند. او تعامل میان شخصیتها و بافت سرکوبگری که تغییر دهندهی آگاهی و هویت آنان است را به تصویر میکشد. به منظور معین کردن تغییراتی که در شخصیتها و بافت طی سه دهه متوالی رخ داده است، مقالهی حاضر تحلیلی دیالکتیکی به خواننده ارائه میدهد. از آنجا که شخصیتهای عصیانگر در این نمایشنامه پیشرفت و تنزل را هم زمان به نمایش میگذارند، این گونه استدلال شده است که این تغییرات میتوانند مطلوب و یا ناخوشایند باشند. مقصود از این مقاله، نشان دادن این است که چگونه هر، در مقام منتقدی اجتماعی و نویسندهای متعهد و به منظور متحول کردن آگاهی بیننده، قصد دارد از تصویر واقعی انگلستان فروپاشیده پس از جنگ پرده برداری کند. او از ظاهر گمراه کنندهی آرامش و فراوانی پس از جنگ، که معتقدین آن مردان محافظهکار، ایدهآلنگر و مرتجعی که نقطهی مقابل زنان عصیانگر و پیشرو هستند، پا فراتر میگذارد. به این منظور، هر ستیز میان زنان تاریخساز که نشانگر آینده انگلستاناند را در بافتی فاسد که در آن ایدهآلنگریهای شخصی و سیاسی کاملا نابود گشته و سرخوردگی، از خود بیگانگی، شکست، از هم پاشیدگی و فساد در همه چیز رخنه کرده را به تصویر میکشد.
مقاله پژوهشی
علیرضا سلیمانی؛ دکتر مقصود اسمعیلی کردلر؛ دکتر بهلول سلمانی
چکیده
رمان «واژه برای جهان جنگل است» (1972) اثر اورسولا لو گوین زمانی نوشته شد که به سبب ظهور جنبشهای محیطزیستی و موج نوین فمینیستی آگاهی برای مقابله با ارزش های ویرانشهری از قبیل دوگانه گرایی عقلائی، سلسله مراتب پدرسالارانه، استفاده ابزاری انسان محور و هرگونه استضعاف و استثمار که از دهه شصت شروع شده بود روز به روز در ...
بیشتر
رمان «واژه برای جهان جنگل است» (1972) اثر اورسولا لو گوین زمانی نوشته شد که به سبب ظهور جنبشهای محیطزیستی و موج نوین فمینیستی آگاهی برای مقابله با ارزش های ویرانشهری از قبیل دوگانه گرایی عقلائی، سلسله مراتب پدرسالارانه، استفاده ابزاری انسان محور و هرگونه استضعاف و استثمار که از دهه شصت شروع شده بود روز به روز در حال افزایش بود. اثر گمانه زن لو گوین ارزشهای فوق را به چالش کشیده و یک چهارچوب اخلاقی اکولوژیکی پیشنهاد میکند که بر احترام، مراقبت، عشق، ارتباطات دو طرفه، دوستی، همبستگی، همگرائی، برابریی، آزادی، مسئولیت پذیری و ارتباط بین انسان و طبیعت تاکید داشته و تفاوتها و تنوع های زیستی انسانها و سایر باشنده ها را به رسمیت میشناسد. لو گوین در این اثر نشان میدهد که برای رسیدن به این فرهنگ اخلاقی انسان بایستی در نوع تفکر و باورهای خود تغییر و تحول بنیادین ایجاد کند و این تحول فکری منجر به ایجاد یک جامعه و اکوسیستم سالم گردیده و مکانی بهتر برای زیست موجودات روی زمین فراهم میکند. این مقاله تحقیقی است درباره این روش فکری لو گوین در اثر ماندگار او یعنی «واژه برای جهان جنگل» است. در این مقاله از فلسفه اکوفمینیستی کارن جی. وارن، وال پلاموود و کارولین مرچنت بهره برده ایم.
مقاله پژوهشی
محمد حسین مهدوی نژاد؛ دکتر رضا باقری نویسی؛ آرزو بهادری مقدم
چکیده
بسیاری از منتقدان، نمایشنامه اولئانا (١٩٩٣) اثر دیوید ممت را به عنوان محلی برای بررسی مسائلی نظیر جنسیت، زن ستیزی، آزار جنسی و غیره قلمداد کرده اند. با این حال، گروهی دیگر بر این باورهستند که پتانسیل های زبانی و نحوه استفاده از آن ها در این اثر هستند که می بایستی مورد بررسی قرار گیرند. در این راستا، مقاله حاضر پذیرفته است که تعامل میان ...
بیشتر
بسیاری از منتقدان، نمایشنامه اولئانا (١٩٩٣) اثر دیوید ممت را به عنوان محلی برای بررسی مسائلی نظیر جنسیت، زن ستیزی، آزار جنسی و غیره قلمداد کرده اند. با این حال، گروهی دیگر بر این باورهستند که پتانسیل های زبانی و نحوه استفاده از آن ها در این اثر هستند که می بایستی مورد بررسی قرار گیرند. در این راستا، مقاله حاضر پذیرفته است که تعامل میان جان و کارول نمونه ای از مصاحبه می باشد که در آن طرفین دائما تلاش می کنند تا وجهه خود را از طریق اتخاد راهبرد های اجتناب زبانی حفظ نمایند. بنابراین، مقاله حاضر با استفاده از چهارچوب های اجتناب زبانی پیشنهاد شده توسط جانی (١٩٩٩) و آنچیمب (٢٠٠٩)، اجتناب زبانی را به مفهوم مدیریت ارتباط اسپنسر- اوتی (٢٠٠٠) پیوند می دهد و نشان می دهد جان و کارول تا چه حدی با اتخاد این راهبرد ها تلاش می کنند تا وجهه شخصی و حرفه ای خود را به قیمت بیگانگی و سرخوردگی از یکدیگر حفظ نمایند. تحلیل ما نشان می دهد که چگونه جان و کارول هر دو از پرخاشگری لفظی برای توجه به نیاز های وجهه شخصی و حرفه ای خود بهره می گیرند. نتایج تحلیل در این مقاله همچنین تاییدی بر تحقیق انجام شده توسط ژکاراک و اسپنسر- اوتی (٢٠١٣) می باشد که نشان دادند که چگونه نگرانی های وجهه ای منجر به اتخاذ رفتار خود محور می شود که خود مانعی در پیشبرد روحیه مشارکت و تعامل می باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر محمد غفاری؛ سارا کریمی
چکیده
پس از جنگ جهانی دوم، حدومرز پیشرفت علم و فناوری و مسئولیتهای اخلاقی متعاقب آن به مسائلی عمده در فلسفه و ادبیات بدل شدند، از جمله در رمانهای کرت وانهگات، بهخصوص گهوارۀ گربه (1963)، رمانی علمی-تخیلی و پساآخرزمانی که سرشت دوگانۀ علم بهمثابه نیرویی توأمان سازنده و مخرب را نمایش میدهد. این رمان چون به توان فاجعهبار اختراعهای ...
بیشتر
پس از جنگ جهانی دوم، حدومرز پیشرفت علم و فناوری و مسئولیتهای اخلاقی متعاقب آن به مسائلی عمده در فلسفه و ادبیات بدل شدند، از جمله در رمانهای کرت وانهگات، بهخصوص گهوارۀ گربه (1963)، رمانی علمی-تخیلی و پساآخرزمانی که سرشت دوگانۀ علم بهمثابه نیرویی توأمان سازنده و مخرب را نمایش میدهد. این رمان چون به توان فاجعهبار اختراعهای علمی میپردازد، بستر مناسبی برای تحلیل اخلاقمحور بر مبنای تفکر پساساختارنگرانۀ ژیل دولوز و فلیکس گاتاری فراهم میکند، که پیش از این در بررسی مفهوم علم در این رمان بهکار نرفته است. پژوهش کیفی و کتابخانهای حاضر با استفاده از روش توصیفی-نقادانه و ضمن مقایسۀ علم با هنر به این مسئله میپردازد که در گهوارۀ گربه علم چگونه امکانهای بالقوه را بالفعل میکند. این خوانش با نظریۀ دولوز و گاتاری پیامدهای اخلاقی معرفت علمی در حکم حقیقت و (نا)اخلاقیبودن علم در این رمان را وامیکاود. نتایج حاکی از آناند که در روایت وانهگات علم ذاتاً نه اخلاقی و نه نااخلاقی بلکه بهطور بالقوه غیراخلاقی است، زیرا در آن دکتر هونیکر دانشمندی است که بدون التفات به اخلاقیات نیروی بالقوۀ آفرینندگیِ علم را ارج مینهد و نمایندۀ تعریفی از علم است که دولوز از آن را علم فعال مینامد. یافتههای این پژوهش توان بالقوۀ علم در این رمان، تأثیر آن بر قلمروزدایی شخصیتها، رابطۀ آن با اخلاق، و توانایی آن هم در استنباط کارکردها و هم در آفرینش مفهومها و عاطفههای پیشاسوژگانی را تبیین میکنند و پیامدهای مهمی برای بررسی سرشت علم در آثار علمی-تخیلی (پسا)آخرزمانی خواهند داشت، بهویژه در رمانهای دیگر وانهگات.
مرور کتاب
دکتر یونس عزیزیان
چکیده
کتاب توانش بینافرهنگی و کاربردشناسی، که مجموعا در 9 فصل ارائه شده است، به بررسی ارتباط مهم بین توانش بینا فرهنگی و کاربرد شناسی از دریچه معلمان زبان های خارجی مدرن در آموزش عالی می پردازد. نویسنده از مربیانی که مجموعهای از زبانها، از هلندی و انگلیسی گرفته تا فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و سوئدی را آموزش میدهند، نظرسنجی ...
بیشتر
کتاب توانش بینافرهنگی و کاربردشناسی، که مجموعا در 9 فصل ارائه شده است، به بررسی ارتباط مهم بین توانش بینا فرهنگی و کاربرد شناسی از دریچه معلمان زبان های خارجی مدرن در آموزش عالی می پردازد. نویسنده از مربیانی که مجموعهای از زبانها، از هلندی و انگلیسی گرفته تا فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و سوئدی را آموزش میدهند، نظرسنجی کرده تا بفهمد که چگونه توانش بینافرهنگی را درک میکنند و چه مهارتها، توانش ها و دانشی را در زمینههای آموزشی خود ضروری میدانند. این یک پژوهش به موقع و مهم است، زیرا سازمان های بین المللی مانند یونسکو و شورای اروپا بر نقش محوری توانش بینا فرهنگی در آموزش تاکید کرده اند، با این حال ویژگی های توانش بینافرهنگی می تواند در زمینه های موضوعی خاص و محیط های کلاس درس نامشخص بماند. کتاب حاضر می تواند برای همه مدرسان و علاقه مندان به این حوزه سودمند و راهگشا باشد.
چکیده های فارسی
دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 285-296
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.